Als je veel minder beweegt doordat je je voortaan met een scootmobiel moet verplaatsen, is het bij de meeste mensen zo dat het moeilijk is om op gewicht te blijven. Zo ook voor Ria Vroegindeweij. Zij heeft zelf bedacht hoe ze op goed gewicht kon blijven en merkte dat ze daardoor niet alleen de extra kilo’s kwijt raakte, maar ook veel fitter werd!

In 2000 liep zij een beschadiging op aan haar enkel met als gevolg dat zij slecht ging lopen. Jarenlang kon ze, met moeite maar het ging, lopen. In 2017 kreeg zij neuropathie in haar benen door een teveel aan vitamine B6. (Als dit niet behandeld wordt, kan dat tot blijvende schade aan je zenuwuiteinden leiden.) Dit probleem was gelukkig binnen een paar maanden opgelost. Door overbelasting kreeg ze een peesplaatontsteking in haar voeten. En alsof dit niet genoeg was, viel ze nog een keer en verdraaide haar enkel met dystrofie als gevolg. Lopen ging hierna niet meer en nu zit Ria sinds twee jaar in een scootmobiel. Veel doktersbezoeken en neurologisch onderzoek volgden. Maar de pijnen bleven. Steunkousen kon ze niet aan vanwege de pijn in de enkel. Dit heeft Ria opgelost met steunkousen van het Kruidvat en een zwachtel daaromheen. Lopen blijft gauw pijnlijk, na 100 meter lopen heeft ze al pijn. Daardoor moest ze het vrijwilligerswerk dat ze deed, afzeggen en opnieuw haar leven gaan invullen (iets dat goed gelukt is!)

Ria realiseerde zich al snel dat als zij gewoon zou blijven eten zoals zij gewend was, zij binnen de kortste keren enorm zou aankomen. Afvallen is iets waar ze altijd al mee bezig was, maar ze gelooft niet in diëten. Ze is ervan overtuigd dat het veel beter is je levensstijl aan te passen en je eetgewoonten voor altijd te veranderen. Geen dieet voor 6 weken..

Iedereen in een scootmobiel of rolstoel heeft te maken met gewichtstoename. Doordat je veel minder energie verbrandt, neemt je gewicht toe, wat de kans op chronische aandoeningen weer vergroot..

Met veel interesse volgt Ria uitzendingen over gezondheid op tv, bijvoorbeeld op BBC, over een experiment van een Engelse universiteit met mensen die te zwaar waren. Door het veranderen van voeding en meer beweging kwam een deelnemer van de Diabetes2 af. Ook de uitzendingen met Prof. Scheerder over de hersenen volgt ze en haalt daar veel inspiratie uit. Ze betrekt al deze informatie op haar eigen gezondheid en gaat nu veel bewuster met haar lichaam om. Iedere avond doet ze oefeningen en iedere 14 dagen gaat ze zwemmen, daarmee houdt ze haar spieren op peil.

Met de wetenschap dat koolhydraten zich in je lichaam omzetten in suikers, eet ze al jaren geen pasta en rijst meer. Maar toen ze in de scootmobiel terecht kwam, was dat niet voldoende en ze kwam aan. Van een vriendin hoorde ze over het ketogeen dieet, die vriendin was hier 13 kilo mee afgevallen en toen is Ria ook gestopt met aardappelen en brood. Ook minder fruit omdat daar veel suiker in zit. Af en toe zondigt ze wel eens, een keer eigen gemaakte frietjes of een pizza van naanbrood. Op verjaardagen neemt ze de helft van wat ze anders zou nemen; dat is niet zo moeilijk, de smaak blijft tenslotte precies hetzelfde, alleen de portie is kleiner. Ria heeft geen koekjes en dergelijke in huis, dat scheelt enorm. En ook frisdrank of fruitsappen heeft ze niet in huis. Als het er niet is, maakt dat het een stuk makkelijker om niet te nemen als je er wel een keer zin in hebt.. Wel drinkt ze kruidenthee en groentesap. Een goede tip: verwarm de groentesap een beetje, dat maakt het nog lekkerder. Ria eet sowieso heel veel groente die ze meestal wokt. Daarbij eet ze veel verse kruiden die ze zelf op haar balkon teelt. Ze gebruikt ook geen pakjes voor sausjes en dergelijke, of kant en klare soep, daar zit altijd te veel zout in, veel suiker en ook vaak veel zetmeel. Bovendien worden er veel conserveringsmiddelen en kleurstoffen aan toegevoegd. Betekent dus dat bij het boodschappen doen Ria alle etiketten leest, als er bijvoorbeeld in een vruchtensap te veel suiker zit, legt ze het weer terug.

Ria heeft pas haar jaarlijkse controle bij de huisarts gehad. Ondanks het zittend bestaan is ze het afgelopen jaar zes kilo afgevallen! Ze is heel blij dat ze met een “normaal” dieet toch kan afvallen, iets wat ook gelijk goed is om veel ziektes te voorkomen. Dankzij het veranderen van haar eetgewoonten voelt Ria zich nu fitter dan ze zich vroeger voelde en heeft ze veel energie om leuke dingen te doen samen met leuke mensen. Ze voelt zich 70 jaar jong!

Tip van Patiënt & Voeding:

“Het Sit Smart Dieet”, de ultieme voedingsgids voor rolstoelers. Dit is een praktische gids vol informatie en eye openers voor elke rolstoeler, bovendien vol recepten! Geschreven door Annemarie de Vries-Postma en Dr. Kees Hein Woldendorp. Annemarie de Vries-Postma is oprichtster en mede-directeur van AM Lifestyle Medicine Center en rolstoelgebruikster; Dr. Kees Hein Woldendorp is revalidatiearts.

https://amlifestylemedicine.com/sit-smart-voedingsmethode-bij-rolstoel-gebonden-bestaan/

#sitsmart #scootmobiel #gezondeten

About The Author

Leave a Reply

Close